Business Analytics

Som en av de ledende ekspertene innenfor helhetlig virksomhetsstyring, har vi i RAV Norge stor kunnskap innen Business Analytics. Business Analytics handler om å analysere bedriftens resultater og ytelse, for å skape bedre resultater i fremtiden. Vi har en rekke løsninger som gjør denne jobben lettere som vi har delt inn i følgende kategorier:

Descriptive Analytics

Deskriptiv analyse kjennetegnes i dag som tradisjonell Business Intelligence (BI) eller rapportering. Dette er primært rapportering av sammensatte data som gir god historisk informasjon. I dag hører de fleste analyser og statistikker til denne kategorien.

Deskriptiv analyse kjennetegnes ofte som Excel-rapporter, liste-rapporter eller PDF-er som spres rundt til ulike operasjonelle ledd, eksempelvis for å gi en status på gårsdagens salg.

Les mer om Descriptive Analytics
Profilbilde av Eskild Næss

Eskild Næss

Partner


Diagnostic Analytics

Diagnostisk analyse fokuserer på hvorfor noe har skjedd. Historiske data berikes med relevante datakilder for å finne sannsynlige faktorer som har bidratt til et konkret utfall.

Ved hjelp av aggregering eller spesifisering av relaterte data lages det blant annet «roll-up» og «drill-down» dimensjoner og hierarkier som tillater brukere å veksle mellom detaljnivå samtidig som man beholder lik struktur på kalkulasjoner og visualiseringer. 

Les mer om Diagnostic Analytics
Profilbilde av Eskild Næss

Eskild Næss

Partner


Prescriptive Analytics

Preskriptiv analyse handler om å sette sammen datakilder med forretningskunnskap for å se inn i fremtiden. Ved å bryte ned forretningslogikk til ligninger som er forståelige for datamaskiner, kan man simulere millioner av scenarier på sekunder, og man kan finne de beste beslutningene for ethvert problem.

Enten du ønsker støtte i de vanskelige avgjørelsene, eller om du ønsker å automatisere bort repetitive oppgaver, så er preskriptiv analyse veien å gå. Dette er noe våre konsulenter kan bistå med.

Les mer om Prescriptive Analytics
Profilbilde av Atle Melbo

Atle Melbo

Partner


Profilbilde av Bjørn Austrheim

Bjørn Austrheim

Salgsrådgiver


Predictive Analytics

Prediksjon er essensen av intelligens. Ved å trekke ut mest mulig kunnskap fra historien og sette den sammen med vår forståelse av fremtiden, kan man vite hva som kommer til å skje før det skjer.

Banker kan luke ut dårlige kunder lenge før de mister en nedbetaling, og Google viser deg ikke annonser du ikke kommer til å trykke på. I dag kan hvem som helst bruke nye verktøy som maskinlære og kunstig intelligens, men i de intelligente løsningene må man balansere mellom hypermoderne teknologi og god gammeldags bransjeekspertise.

Les mer om Predictive Analytics
Profilbilde av Atle Melbo

Atle Melbo

Partner