Anaplan vokser

Christoffer Andersen Anaplan Leave a Comment

Anaplan fortsetter å vokse med sin skybaserte plattform for modellering og planlegging. I 2013 firedoblet både omsetningen og antall kunder over hele verden. Anaplans minnebaserte plattform har vakt stor interesse fordi det gir forretningsbrukere tilgang på all tilgjengelig informasjon under planleggingsprosessen, samt gjør brukeren i stand til å ta raske avgjørelser basert på sanntidsdata.

– Vi har mottatt ordrer for flere millioner dollar i fjor, men det kommer ikke som en overraskelse. Bedrifter i dag har et stort behov for tilgjengelighet og mulighet for raske analyser, sier Frederic Laluyaux, administrerende direktør i Anaplan.

– Med vår løsning kan du lett samle store mengder data i et sentralt knutepunkt der forretningsbrukere direkte kan teste komplekse scenarier, “what if”-analyser og planlegge ved hjelp av Anaplans minnebaserte beregnings- og modelleringsmotor. Vi har kunder som kjører scenarier med over 100 milliarder celler av data som brukes av tusenvis av brukere samtidig, fortsetter Frederic Laluyaux.

I februar 2013 innledet Anaplan sitt tredje år med selskapsutvidelse der det europeiske hovedkvarteret ble åpnet i Paris. I mars ble det nordiske kontoret åpnet i Stockholm, ledet av Thomas Anderberg. Og i august åpnet Utrecht-kontoret i Nederland. Anaplan utvidet også til sørøst Asia med nytt kontor i Singapore og fortsetter å utvikle sin partnervirksomhet i Australia og New Zealand. I Storbritannia fortsatte ekspansjonen med oppkjøpet av Vue Analytics som er Anaplans hovedforhandler i regionen.

I dag har Anaplan ni kontorer rundt om i hele verden og planlegger å åpne ytterligere kontorer i løpet av første halvår 2014.

I løpet av 2013 besto kundelisten av over 100 anerkjente selskaper så som Akamai, Aviva, Boston Scientific, Condé Nast, HP, Intuit og Procter & Gamble. Disse valgte Anaplans løsninger for å ligge i forkant av viktige forretningshendelser, hurtig kunne modellere mulige effekter og for å kunne gjøre endringer i sine planer.

Anaplans skybaserte plattform bygger på den patenterte minnebasert beregningsmotoren HyperBlock som gir en uovervunnet hastighet, kraft og skalerbarhet. Det intuitive grensesnittet, samarbeidsmulighetene og enkelheten gjør at Anaplan kan brukes av ansatte på områder som salg, markedsføring, økonomi, IT og andre enheter.

Noen av høydepunktene i 2013

  • Anaplan tredoblet sitt økosystem av partnere, inkludert Deloitte og Accenture
  • Anaplan tredoblet antall ansatte og styrket ledelsen med kompetanse innen strategisk markedsføring, teknologiutvikling og produkter
  • I mars 2013 kjøpte Anaplan selskaper Vue Analytics (UK) og Cloud EPM (Asia), en distributør av programvarer
  • I mars 2013 avsluttet Anaplan C serie funding pålydende $33 millioner, ledet av Meritech Capital Partners og med ytterligere kapital fra Salesforce.com og andre strategiske investorer
  • Anaplan arrangerte i mai 2013 sin første årlige konferanse i San Francisco og i oktober den første europeiske brukerkonferansen i London
  • Anaplan økte antall apps til over 100 maler, inkludert sin skybaserte app for finansiell konsolidering

Om Anaplan

Anaplan er en skybasert plattform som gjør det mulig å planlegge på ett sted, simulere, analysere og dele forretningskritisk informasjon. Med plattformen kan kundene intuitivt planlegge sine aktiviteter, få tilgang på innsiktsfull informasjon, samarbeide for å fatte bedre beslutninger og tilpasse og gjennomføre prosesser – alt i en og samme løsning. Anaplan er et privateid selskap med hovedkontor i San Francisco og kontorer på fire kontinenter. Mer informasjon er tilgjengelig på www.anaplan.com eller Twitter: @anaplan.

 


Om forfatteren

Christoffer Andersen

Markedssjef i RAV Norge AS

Lyst å lære mer om dette?

Del denne artikkelen